- Vi har hatt en sentral beliggenhet på Minde rett ved Fjøsangerveien siden 1994. I dag er hele området under utvikling i forbindelse med ny nærings- og boligbebyggelse langs bybanen. Derfor var det god timing for oss å flytte til nye lokaler i næringsklyngen på Kokstad, sier Olav Aksnes, administrerende direktør i Frydenbø Bil.
Frydenbø har flyttet inn på 4000 kvadratmeter på Kokstad, og har investert millioner i det som nå har blitt et toppmoderne bilanlegg. Det tidligere lagerbygget har blitt transformert til kanskje en av Norges fineste bilforretninger.
- Allerede i planleggingsstadiet hadde vi en dristig visjon om å skape en førsteklasses Volvo-butikk med utnyttelse av den imponerende takhøyden i bygget. Vi ønsket å skape et multifunksjonelt miljø, hvor vi kunne tilby verksted, klargjøring, vaskehaller, nybilsalg, bruktbilsalg og dekkhotell under samme tak, sier Arne Kjetil Møkster, konserndirektør i Frydenbø Bil.
- I årene fremover har vi store vekstambisjoner. Derfor er det viktig at Frydenbø har oppdaterte og moderne lokaler som dekker kundenes behov, og som i tillegg tilrettelegger gode arbeidsforhold for våre ansatte. Kundene skal forvente service i verdensklasse, og vi håper at de er like begeistret for de nye lokalene som vi er, sier Møkster.
I tillegg til Volvo-butikk og verksted er fasiliteter som quick-check, vaskehall, ladestasjoner og støvsuger tilgjengelig for kundene, med fokus på å gjøre hele bilholdet enklere og mer bekvemt.
Dekkhotellkjeden Dekkstra tilbyr tjenester for dekk og dekkskift, med plass til hele 4500 kunder. Dekkhotellet er tilgjengelig for alle, og det er også utstyrt med ladestasjoner og en hurtiglader på 200 kilowatt. Som Frydenbø-kunde vil man naturligvis kunne dra nytte av gunstige priser.
- Prosjektet har vært en betydelig investering. I en tid med utfordringer for bilbransjen er det ekstra viktig å vise engasjement og tilstedeværelse for kundene våre i en storby som Bergen. Med dette nyskapende hovedanlegget ønsker vi å gi kundene den beste opplevelsen fra start til slutt, og bevise at vi er her for dem i alle aspekter av bilholdet deres, forteller Aksnes.
Volvo Retail Experience (VRE) er den nyeste standarden fra Volvo. Det nye konseptet skiller seg fra tradisjonelle bilbutikker fra gamle dager, som gjerne var store salgshaller med plass til mange biler. I dag er fokuset på å skape et behagelig og praktisk venteområde for kundene.
- Et av hovedmålene i prosjektet var å møte Volvos strenge standarder, og vi har jobbet tett i samarbeid med Volvo for å oppnå dette. Resultatet er at det nye anlegget vårt i Bergen er blant de første i Norge som oppfyller VRE-kravene, sier Petter Smebye, prosjektleder.
Inspirert av nordiske hjem med flott interiør og designermøbler, var målet å skape en avslappet atmosfære hvor kundene kan føle seg som hjemme mens de venter. Venterommet er designet for å være et multifunksjonelt område.
- Volvos "Living Room" er utstyrt med både kontor hvor ventende kunder kan jobbe eller ha Teams-møter, et dedikert område til barna, og selvfølgelig en god sofa, sier Smebye.
En viktig del av Volvo Retail Experience er den transparente forbindelsen mellom bilbutikken og verkstedet. Kundene kan sitte komfortabelt og følge med på at en mekaniker utfører service på bilen sin. Dette er med på å skape en unik og åpen dialog mellom kundene og deres personlige servicetekniker.