Kjøpshjelpen gjør det enkelt for deg å velge bruktbil. Dersom du er ute etter en bil som har plass til barnevogn, hund og har god rekkevidde kan du enkelt skrive inn dette, og kjøpshjelperen vil svare deg med noen konkrete forslag. Du kan også stille “dumme” spørsmål og utfordre kjøpshjelpen på å finne nøyaktig den bilen du er på jakt etter.
Kjøpshjelpen er bygget på teknologien til Open AI, som er selskapet bak ChatGPT.
Heidrun Reigstad Tveit, CMO i Frydenbø Bil, sier målet har vært å gjøre det enklere for kundene å velge riktig bil til sitt behov.
– Det er virkelig tungvint å lete gjennom tabeller og trykke rundt i ulike filter for å finne frem til riktig bil. Med vår nye AI-løsning kan kundene enkelt beskrive sine behov og ønsker, og få hjelp til å velge riktig bil. På den måten kan de identifisere bilmodeller de ikke nødvendigvis kjente til fra før, men som passer bra til behovene de har. Dette kan også være et fint sted å stille de «dumme» spørsmålene du kanskje ikke ville turt å stille ansikt til ansikt med en selger, smiler Heidrun.
Løsningen er utviklet av Frydenbø Bil og Markedspartner. CTO i Markedspartner, Ken Leren, sier den kan gjøre stor forskjell for kunder som skal velge riktig bil for sine behov.
– Generativ AI gir nye og smarte muligheter til å forbedre kjøpsreisen for kunder som ikke vet nøyaktig hva de leter etter. Salg av brukte biler er et veldig godt eksempel på en kategori der kunstig intelligens tilfører stor verdi, sier Ken.
Han mener dette er et enormt skritt videre fra chat-botene veldig mange selskaper har investert i de siste årene, som i veldig liten grad hjelper kunder med noe som helst.
Vi ønsker å understreke at vi er i en tidlig fase i slik teknologi, og at feil forekommer. Derfor vil vi oppfordre deg til å gi oss tilbakemeldinger om feil eller mangler. Kjøpshjelperen lærer stadig og er under utvikling.