Bli kjent med Volvo on Call

Volvo on Call er en samling tjenester som blant annet gir deg tilgang til din Volvo fra App på telefon, og samtidig sikrer deg mer trygghet og hjelp, døgnet rundt.

Volvo on Call er et abonnement som fornyes hver gang du har bilen på service hos ett av våre merkeverksted. Tjenesten kan også kjøpes separat.

Volvo On Call er koblet til bilens sikkerhets- og alarmsystem og de øvrige systemene i bilen. Bilen har et innebygd modem for kommunikasjon med Volvo On Call-servicesenteret og Volvo Cars-appen. GNSS (Global Navigation Satellite System) brukes for å lokalisere bilen som sikrer at det alltid er tilgjengelig.  Systemet kan også varsle automatisk ved en ulykke. Mer om hvordan det fungerer finner du under.

331995_New_Volvo_XC90_lifestyle

Volvo Cars App

Volvo Cars appen gir det for eksempel mulighet til å låse og låse opp dørene fra din telefon, starte varmeanlegget eller starte lading. I tillegg finner du informasjon om forbruk, status på bil og kjørebok som forteller deg om tid brukt, rute og forbruk på dine kjøreturer. Funksjoner vil variere etter modell.

 

Veihjelp og hjelpetjenester i nødssituasjoner

Skulle behovet for veihjelp eller andre hjelpetjenester oppstå, er det flere måter Volvo on Call kan bidra. På nyere Volvo modeller finner du to knapper i taket over speilet, en merket "SOS" og en merket "On Call" eller merket med et telefonsymbol.

Volvo_SOS
Utsene og posisjon kan variere fra modell til modell

 

 

ON CALL

Om du holder ON CALL knappen inne i minst 2 sekunder ringer bilen til Volvo-support. Da blir du satt i kontakt med en operatør hos Volvo-support som bruker Volvo Assistance-systemet til å få tilgang til opplysninger om bilens status og posisjon. Her kan du for eksempel få hjelp ved punktering, utladet batteri eller drivstoffmangel. Om du har spørsmål om en varsellampe kan de også være behjelpelig med informasjon om dette.

 

Automatisk kollisjonsalarm med Volvo on Call

Skulle det oppstå en kollisjon, kan bilen selv automatisk varsle Volvo On Call sitt servicesenter eller alarmsentral som kan sende ut akutt hjelp. Når bilens sikkerhetssystemer utløses, eksempelvis ved en ulykke hvor kollisjonsputer utløses, ringer bilen automatisk til Volvo on Call, og en melding som blant annet inneholder bilens posisjon blir sendt. Volvo On Call sitt servicesenter vil forsøke å opprette kontakt med bilens fører for å fastslå omfanget av kollisjonen og behovet for hjelp. Servicesenteret vil så kontakte de nødvendige nødetatene som politi og ambulanse. Om Volvo on Calls servicesenter ikke får kontakt med fører, vil de kontakte nødetatene. 

 

_C8A8955-1-1

SOS-knapp

SOS-knappen skal kun brukes ved ulykker, sykdom eller ved andre eksterne trusler mot bilen og passasjerene, og kun ved nødsituasjoner. Misbruk kan føre med seg en ekstrabetaling. Knappen aktiveres ved å holdes inne i minst 2 sekunder.

 

Behandling av personopplysninger

For at du skal kunne få tilgang til alle funksjonene i forbindelse med Volvo On Call-tjenesten må enkelte opplysninger, inkludert personopplysninger, behandles. Les mer om vilkår og personvern på volvocars.com/intl/legal.