– Mange hevet øyenbrynene da vi sa vi skulle drive med bil. Men nå har vi tusenvis av fornøyde kunder, vi har bygd både vår merkevare og Volvo sin.
Det sier eier av det familieeide konsernet Frydenbø, Knut Herman Gjøvaag, som stolt har etablert seg som en solid bilforhandler.
Konsernet startet som et slipp og mekanisk verksted i Bergen i 1916 og har gjennom årene utviklet seg til et milliardkonsern med virksomhet innen bil-, marine-, eiendom- og maritim industri. Familien Gjøvaag har vært motoren bak konsernets vekst, og Knut Herman satte i 1994 kursen for Frydenbø Bil som Volvo-forhandler.
Knut Herman Gjøvaag i sin Volvo P1800.
Men, med oppturer kommer også nedturer. Det fikk Knut Herman kjenne på under finanskrisen i 1998.
– Vi hadde akkurat skrapet sammen penger til nye lokaler i Åsane. Like etter vi åpnet, doblet renten seg, samtidig som bilsalget stupte. Da sto jeg en kveld ute i Åsane og tenkte at dette skal vi pokker meg klare.
Harde prioriteringer måtte til, og det var tøffe tak.
Et sterkt lag gir suksess
I Åsane jobber Bjørn Kråkenes. Her har han jobbet siden 2006. Den utadvendte selgeren har solgt flere biler enn de fleste, men mener det ikke har så mye med ham selv å gjøre.
– Vi spiller i Champions League. Vi må levere i alle ledd for å ivareta kunden. Derfor er vi helt avhengige av et godt lag og å ha de rette spillerne på de rette plassene. Det har vi her i Frydenbø Bil.
– Hvordan vet du om du har lykkes i jobben din?
Lojalitet hos kundene
En av disse kundene er Arild Kvamme. Han har vært kunde hos Frydenbø Bil og Bjørn i Åsane siden 2006.
– De gangene jeg har byttet bil, har jeg tenkt at bilen er så god at det ikke er vits, men så er den nye alltid litt bedre.
Han roser sin faste bilselger for den gode oppfølgingen han får.
Kvamme trekker frem fokuset på sikkerhet og komfort som grunnen til at han har holdt seg til Volvo. Siden sin første 240 har han vært innom både bensin, diesel og hybride biler. Nå kjører han en helelektrisk EX40.
– Det var helt problemfritt å gå over til elbil. Den er en bedre vinterbil, og den er rett og slett renere. Det er bare pluss med elbil, så jeg går ikke tilbake til diesel eller bensin.
Kunde i 30 år
Lenger nordover i landet bor Sjur Sekse i Leikanger. Han har kjørt Volvo i 45 år og har vært kunde hos Frydenbø Bil i 30 av disse årene – like lenge som de har vært forhandler av det svenske bilmerket. De siste 27 årene har han kjørt rundt 30.000 kilometer årlig i sin Volvo 940 fra 1998.
Bilen har fremdeles samme motor og girkasse som da han kjøpte den, og han er nå på servicehefte nummer fire.
Bilen er i særklasse når det kommer til kilometerstand og har nå gått over 850.000 kilometer.
Dette er takket være grundig service og vedlikehold utført hos Frydenbø Bil.
– For at en bil skal kunne gå så langt, krever det service, vedlikehold og tilgang til deler.
Det sier Sjur og trekker frem sin personlige servicetekniker (PST) Kjell Bergseth, som jobber hos Frydenbø Bil i Sogndal.
– Han kjenner bilen, har interesse, kunnskap og leverer service på høyt nivå.
– Kommer telleren over én million?
– 900.000 er nok mer realistisk, men vi får se, humrer han.
Sjur Sekse og hans Volvo 940 fra 1998.
Sjur er lojal mot den trofaste 940-en, men han skal snart pensjonere seg. Samme år får 940-en også status som veteran, og med det et roligere liv som søndags- og sommerbil, akkurat som 240-en fra 1979 som han kjøpte av sin far i 1994, og som nå er et fellesprosjekt med en av sønnene.
For Sjur har bilene vært en stor interesse, og Frydenbø en pålitelig partner gjennom alle disse årene.
Vokser i motgang
Etter tre tiår er Frydenbø Bil fremdeles den eneste Volvo-forhandleren i Bergen. Sammen med lojale og kunnskapsrike ansatte har de bygd stein på stein og fått et solid renommé. Satsingen til den unge konserneieren ble en økonomisk suksess.
I 2006 rettet de blikket mot det som en gang var Sogn og Fjordane og utvidet virksomheten til Sandane og Sogndal. I 2009 ble de etablert i Førde, og senere har de utvidet til Kristiansand og Mandal.
Entusiasmen for Volvo
I Frydenbø Bils avdeling i Kristiansand og Mandal er Sondre Hansen daglig leder. Selv om hans far favoriserte Mercedes, var onklene til Sondre Volvo-entusiaster.
– De snakket opp Volvo og klarte å overbevise meg. Siden da har jeg hatt en forkjærlighet for Volvo.
Entusiasmen for Volvo tok han med seg inn i Frydenbø Bil i 2017.
Selv om han til vanlig kjører en XC60, har han et par andre Volvoer i garasjen. Da 40-års krisen kom, kjøpte han en Volvo 242 fra 1983. En finværs- og kosebil.
Avdelingene han styrer i Kristiansand og Mandal, har et årlig bilsalg på rundt tusen enheter, og én modell skiller seg ut.
– EX30 selger ekstremt bra. Det er en kul og rimelig bil.
Fremtidsutsikter
Med 30 års erfaring som Volvo-forhandler ser Frydenbø Bil mot fremtiden med en klar visjon om å fremdeles levere tjenester i verdensklasse.
Selv om fremtiden i markedet er under utvikling, henger både Frydenbø Bil og Volvo med i svingene.
De har ikke tenkt å gi seg, og nye modeller som ES90 og EX60 er på vei. Ikke minst er det nye flaggskipet til Volvo EX90 snart å finne i butikkene til Frydenbø Bil. Denne baner vei for et nytt nivå av sikkerhet, som Volvo er kjent for.
– Spis eller bli spist
– Hvor er dere om 30 år?
– Vi er kommet for å bli. Vi er langsiktige i alt vi gjør. Vi har fornøyde ansatte og fornøyde kunder, så det er ingen grunn til å gi seg. Men vi må være langt fremme i skoen, vi skal drive godt, og vi skal ha hovedkontor i Bergen.
– I bilbransjen er det spis eller bli spist, og vi skal spise, avslutter Knut Herman.